Sercan Çepni

Etkili İletişim Teknikleri AÖF Ders Notları (Ünite 1)

Merhaba arkadaşlar etkili iletişim teknikleri ders notlarına geçmeden önce sizlere şunu açıkça söyleye bilirim kendim yazmış olduğum bu notları baştan sona 2 defa okusanız bile her haluk-arda çok rahat bu dersi verebilirsiniz fazla uzatmadan ilk ünite olan Etkili İletişim ve Doğru Anlamak ( Ünite 1 ) geçelim.
Not: Arkadaşlar önemli bir hatırlatma daha yapıyım yaptığım özette hiç gereksiz yer yoktur size göre gereksiz gelen yerlerin hepsi aslında sınavda çıkmıştır. Hazırladığım özet son 2 yılın sınavları baz alınarak hazırlanmış ders notlarıdır.

Etkili İletişim ve Doğru Anlamak ( Ünite 1 )

İletişim, insanın ana rahmine ilk düştüğü andan itibaren sahip olduğu en temel beceri olarak değerlendirilmektedir. İyi bir iletişimin temeli SİZSİNİZ!
İletişimin konuları ;

  1. İletişim toplumun temelini oluşturan bir sistemdir.
  2. Örgütsel ve yönetsel yapının düzenli işleyişini sağlayan bir araçtır.
  3. Bireysel davranışları görüntüleyen ve etkileyen bir tekniktir
  4. Sosyal süreçler bakımından zorunlu bir bilimdir.
  5. Sosyal uyum için gerekli olan bir sanattır.

(Üste yazdığım iletişimin konuları doğru düzgün sınavlarda çıkmıyor ama siz yinede tek bir sefer okuyun)
İletişimin Temel Özellikleri; ( Kesinlikle ezberleyin bunları her sınavda soruluyor)

  1. İletişim, iki tarafında aktif olduğu bir alışveriştir.
  2. İletişimde mesajlar sözlü ve sözsüz olarak iletilir ( Hem sözlü hem sözsüz de olabilir yada sadece sözlü sadece sözsüz de olabilir)
  3. Bu mesajları ne şekilde aldığımız, algılarımız tarafından belirlenir.
  4. İletişim kişiye değil, kişiyle yapılır ( Çok kafa karıştırıcı ama hep çıkıyor unutmayın)
  5. İletişim her zaman her yerdedir.
  6. İletişimde amaç çevre üzerinde etkin olmaktır.
  7. İletişim anlamların paylaşılmasıdır.
  8. İletişim gerçek katmanlarda gerçekleşir.

İletişimi yapılandırmada, kelimeler aynı kalmak koşuluyla, Kelimeler %10, Ses %30, ve Beden Dili %60 oranında rol oynar. ( Unutmayın Çıkma şansı yüksek)

İletişimde Algının Rolü

Dış dünyanın farkındalığı algıyla başlar. 
Algının Farklılaşmasının Nedenleri ;

Algının seçicilik filtresinden kurtulmak için dikkati çekecek bazı yöntemler şunlardır; (Ezberlere)

  1. Ses ve ışık gibi güçlü fiziksel uyarıları kullanma
  2. Duygu uyandırma
  3. Beklenmeyenle karşılaştırma
  4. Eski bilgileri tamamlama
  5. Gereksinimlerin karşılanma vaadi sunma ve bir yarar sağlama yer almakta.
  6. İletişim sektörlerinde algı yönetimi çok önemli.

 

Etkin Dinleme

Anlamak niyet, bilgi ve gayret gerektirir. Anlamak için dinlemek gerekir. Dinlemek, önem vermektir. Dinlemek, bağlantı kurmaktır. Etkin dinleme yaparak;

İyi bir dinleme için düzeltmek zorunda olduğumuz alışkanlıklarımız aşağıdakilerdir;

  1. Dinliyor Gibi Görünmek; Birini dinlerken başka şeyler düşünüyorsak dinliyor gibi gözükürüz.
  2. Seçmek ; Sadece kendimizi ilgilendiren kısımları değil anlatılanların tamamını dinlememiz gerekir.
  3. Prova Yapmak; Karşımızdakinin söylediğine cevap ararken dinlemeyi unuturuz.
  4. Akıl Okumak; Karşımızdakinin daha ilk kelimesinde, cümlenin nasıl devam edeceğini kestirmeye çalışırız.
  5. Karşılaştırmak; Söylenenleri kendi başımıza gelen bir olayla karşılaştırırız.
  6. Şüphelenmek; konuşmanın başında karşımızdakinin “Abarttığına”,”Şımarık Olduğuna” yada “Doğru Söylemediğine” karar veriyoruz.

Empati

(Kesinlikle ezberleyin her sınavda çıkıyor)
Empati, bir insanın kendisini karşısındaki insanın yerine koymak onun duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlamaktır.
Hakkında şöyle düşündüklerimiz empati göstermeyi bilen kişilerdir;

Hakkında söyle düşündüklerimiz ise empati göstermeyi bilmeyenlerdir;

Empati 3 Aşamadan Oluşur;

  1. Birinci Aşama; Olayları karşımızdaki kişi gibi algılamaya çalışmak
  2. İkinci Aşama; Karşımızdaki kişiyi duygu ve düşüncelerini doğru bir şekilde anlamak.
  3. Üçüncü Aşama; Karşımızdakini anladığımızı ona sözlerle, ses tonumuzla ve beden dilimizle ifade etmektir. ( Size bir soru sözler,ses tonumuz ve beden dilimiz yüzde kaç oranda rol oynar 🙂 Cevabı bilmiyorsanız baştan okumaya başlayın 😛 )

Empati gösteren kişinin özellikleri şu şekildedir;

Empati de sempati de bir iletişim etkinliğidir. Bu iki kavram çok fazla karıştırılmaktadır;

Eşleri doğum sancısı çeken erkekler benzeri bir sancı duyabilirler. Bu tür sancılar sempatiye örnektir.
İlk üniteyi burada bitiriyorum arkadaşlar tahminen 3 gün içinde 8 ünitenin tamamını burada yayınlayacağım ondan sonrada farklı bir dersin özetlerini yazmaya başlayacağım hepinize kolay gelsin…
İkinci Ünite Devamı : Etkili İletişim Teknikleri AÖF Ders Notları (Ünite 2)

Exit mobile version