Sercan Çepni

Etkili İletişim Teknikleri AÖF Ders Notları (Ünite 2)

Etkili iletişim teknikleri aöf ders notları nın ikinci ünitesi olan Etkili İletişim ve Doğru Anlatmak ( Ünite2 ) hoş geldiniz arkadaşlar bir önceki ünitede Etkili İletişim Teknikleri AÖF Ders Notları (Ünite 1) İşledik ve ordada başda dediğim gibi gereksiz hiçbir notu buraya yazmıyorum ama yazdıklarımda kesinlikle çıkacağından eminim oyüzden ezberci eğitim yüzünden ezberlemenizi tavsiye ediyorum.

Etkili İletişim ve Doğru Anlatmak ( Ünite2 )

Etkili bir iletişimin ilk adımı anlamak, ikinci adımı ise anlatmaktır. Etkili bir iletişim için bireyin önce kendisine sonrada çevresine saygı duyması gerekir.İletişimde etkin ve yerinde kılmak için konuşmacı “ben dilini” kullanmalıdır.
“Kendini açma” kavramı ilk olarak Sydney M. Jourard tarafından ele alınmıştır.

Neden ve Nasıl Kızarız ?

Aşağıda, kızgınlık oluştuğunda ortaya çıkan tipik olaylar dizisi sıralanmıştır ;

  1. Kızgınlık bir olay yada kışkırtma sonucu tetiklenir.
  2. Kızgınlık düşünceleri geliştirir ( İkisi sınavda da bu şık çıktı Düşünceleri körertir ile karıştırmayın sakın)
  3. Kızgınlık düşünceleri üzerine temellenir.
  4. Kızgınlık beslenir ve artar. Kızgınlık duygusu eğer kontrol edilmezse şiddetlenir ve yapıcı eylemlerle kontrol edilmesi giderek güçleşir.
  5. Kontrol altına alınmayan kızgınlık, uzun süren, şiddetli, acı verici ve tahrip edici bir dizi öfkeli düşünce ve eylemler başlatır.

Yapılan çalışmalar sonucu insanların 2 nedenden dolayı kızdığı ortaya çıkmıştır bunlar;

  1. Bize göre doğru bize göre adil veya bize göre dürüst olamayan durumlarla karşılaştığımız zamanlarda kızarız.
  2. Diğer bir unsurda beklentilerimizdir. Beklentilerimiz karşılanmadığında yada engellendiğinde kızarız.

Öfke duyusuna en sık yol açan nedenlerden birisi “Hedefe Yönelik Davranışlarımızın Engellenmesidir”.
İnsanları öfkelendiren sebepler ;

  1. Engellenme ( Facebook geldi dimi aklınıza 😀 )
  2. Önemsenme,
  3. Aşağılanma
  4. Keyfi bir tutumla karşılaşma
  5. Saldırıya uğramaktır.

 Amigdala bizim kızmamıza sebeb olan beynimizdeki yerdir. İletişim kurarken sadece amigdalaya bağlı kalarak mesaj göndermemiz pişman olacağımız davranışlarda bulunmamıza yol açabilir. Bu lobu kontrol altına almaz isek duygularımızla hareket ederiz ve bu şekilde ifade edilen kızgınlık da yıkıcı olur. ( Ezberle )
Prefrontal Lob ; Bu lob sözgeç niteliğindedir. Bilgilerin toplandığı, süzgeçten geçirildiği ve ne yapılacağına karar verildiği bölgedir. Bu lob sayesinde kızgınlıklarımızı kontrol edebilir ve mantıklı düşüne biliriz. ( Ezberle )

“BEN” MESAJI, “SEN” MESAJI ( ÇOK ÖNEMLİ )

İletişimde kızgınlığımızı bastırmak hiç doğru bir şey değildir. Kızgınlığımızı dışa vurmalıyız ama bunu da sağlıklı bir şekilde yapmalıyız. Kızgınlığımızı sağlıklı bir şekilde ifade etmek için “BEN DİLİ” kullanmalıyız. Kızgınlığımızı sağlıksız dışa vurma yöntemlerinden bazıları şunlardır;

A Tipi Adam : Hayvanlara eziyet edenlerden nefret ederim. Randevularına sadık kalmayanları hiç sevmem. Hayatın tadını kaçıranlardan kaçınırım. Savaş karşıtıyım.
B Tipi Adam : Hayvanları sevenleri severim. Randevularına sadık kalanları takdir ederim. Hayatı zenkli kılan insanlarla yaşamaktan hoşlanırım. Barış yanlısıyım.
A Tipi Adam “Sen Dili” ile konuşup karşısındakinin sınırına girip onu eleştirirken, B Tipi Adam “Ben Dili” ile iletişim kuruyor ve kendi duygusunu ifade ediyor. A Tipi Adam tepki topluyor, B Tipi Adam ise kabul görüyor.
Suçlama, eleştiri ve tehdit içeren “SEN” mesajı, karşımızdakini sinirlendirir ve savunmaya, çoğu zaman da karşı saldırıya geçirir. Bu durumda konuşulan konu önemini yitirir.
“BEN” mesajı ise bizde olumsuz duygular oluşturan durumun tanımını, bizde yarattığı etkiyi ve duyguları içerir.İletişimi başlatan açısından doğru ve etkili anlatmanın önemli bir sonucudur.

Olumlu İlgi

Bazen başarılı bir iletişim için “BEN DİLİ” ile konuşmak yeterli değildir. Olumlu ilgi göstermek, hataları eksiklikleri görmezden gelmek değil, bu hataları ve eksiklikleri doğrulardan sonra söylemektir.
Üçüncü Ünite Devamı ; Etkili İletişim Teknikleri AÖF Ders Notları (Ünite 3)

Exit mobile version