Pazartesi, Nisan 29, 2024
Ana SayfaAçık Öğretim Ders NotlarıEtkili İletişim Teknikleri AÖFEtkili İletişim Teknikleri AÖF Ders Notları (Ünite 5)

Etkili İletişim Teknikleri AÖF Ders Notları (Ünite 5)

Etkili İletişim Teknikleri AÖF Ders Notları Ünite 5 olan İletişimde Kalite devam ediyoruz bugün mutlaka 8 üniteye kadar notları çıkartmama gerekiyor geriye 7 kitap daha var onların listeside şu şekilde ;

  1. Türkiye Ekonomisi Ders Notları
  2. Avrupa Birliği Ve Türkiye İlişkileri Ders Notları
  3. İnsan Kaynakları Yönetimi Ders Notları
  4. Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar Ders Notları
  5. Maliye Politikası 2 Ders Notları
  6. Türk Siyasal Hayatı Ders Notları
  7. Uluslararası Örgütler Ders Notları

İletişimde Kalite ( Ünite5 )

Egosentrizm  kısaca benmerkezciliktir. Diğer bir değişle bireyin kendini merkeze almasıdır.
Ford‘a göre üç tür benmerkezcilik vardır. Bunlar;

  1. Görsel benmerkezcilik
  2. Bilişsel Benmerkezcilik
  3. Duygusal Benmerkezcilik

Kurdek ve Rodgon üç tür perspektif alma şekli tanımlamışlardır. Bunlar ;

  1. Algısal perspektif alma; Diğer kişinin bakış açısını fark etme
  2. Bilişsel perspektif alma ; Diğer kişinin ne düşündüğünü fark etme
  3. Duygusal perspektif alma; Diğer kişinin yaşamakta olduğu duyguların neler olduğunu fark etme

Anlaşmak için için 3 şeye ihtiyaç vardır;

  1. Anlaşma niyetine sahip olmak
  2. İletişim tekniklerini bilmek
  3. Gayret göstermek

 İletişim Benlikleri

Benlik ; Kişinin sahip olduğu tüm zihinsel yapının ve dışsal özelliklerinin bir bütünüdür.
“Ben” yada “Benlik” kişiliğin temel özelliklerini verir. Gerçek ve ideal benlik bireyin kendi fizyolojik, psişik ve sosyo-psişik özellikleri ile tüm yetenekleri hakkındaki kanıları, genel olarak “Gerçek Benlik” olarak adlandırılır.
 Benliğin insan yaşamındaki görevleri ise şunlardır;

  1. İçgüdülerden ve dürtülerden kaynaklanan güdüleri engellemek, denetlemek ve düzenlemek
  2. Çevredeki nesne ve kişilerle bağlantı kurmak
  3. Gerçeği tanımak, denemek, anlamak
  4. Gerçeğe uyum sağlamak
  5. Çevreden gelen uyarımları sınırlamak, sıralamak, zamanlamak
  6. Algılamak, saklamak, hatırlamak, düşünmek, karşılaştırmak, çıkarımlar yapmak, yargıya varmak
  7. Kavramları birleştirmek ve bütünleştirmek
  8. Kişinin karşılaştığı engelleri aşabilecek güçleri toplamak
  9. Geleceğe ilişkin beklenti ve amaçlar saptamak
  10. Kişiliği kaygıdan kurtaran savunma düzenlerini kullanmak

Ana Baba Benliği ( Ebeveyn Benliği )
Ana baba benliği, koruyucu ve yargılayıcı, olmak üzere iki biçimde kendisini gösterir.  Ana-Baba benliğine sahip olan kişi iletişim kurarken genellikle;

  1. Yargılar
  2. Denetler
  3. Ders verir
  4. Akıl öğretir
  5. Korur ve kollar
  6. Sahip çıkar
  7. Problem çözer
  8. Kısıtlar
  9. Önyargı ve kalıpları vardır.

Örnek vermek gerekirse iletişim kurarken şu kalıpları kullanır;

  1. Olmamış
  2. Böyle Yap
  3. Merek etme ben hallederim
  4. Olmaz öyle şey

Çocuk Benliği

Çocuk ego durumu kişinin 0-7 yaş yaşantılarına ait kayıtlardan oluşur. Çocuk benliğine sahip olan kişisel iletişim kurarken genellikle;

  • Kontrolsüzdür
  • Sorumsuz Davranır
  • Sabırsızdır
  • Merek eder
  • Yaratıcıdır
  • Hazza yöneliktir
  • İçinden geldiği gibi davranır
  • Benmerkezcidir

Örnek vermek gerekirse iletişim kurarken şu kalıpları kullanır;

  • Banane
  • Hemen
  • Nasıl
  • İstiyorum

Yetişkin Benliği

Bu benlik insanın akılcı ve mantıklı tarafıdır.Bu tutum sayesinde ne asi olur nede uysal. Olay be olgulara gerçekçi değerlendirmeler yaparak bakar. Yetişkin benliğine sahip kişisel genelde iletişim kurarken;

  • Akılcıdır
  • Paylaşır
  • Anlar
  • Geliştirir
  • Çözüm Bulmaya yöneliktir.

Örnek vermek gerekirse iletişim kurarken şu kalıpları kullanır;

  • … olmalı.
  • Öyle mi ?
  • Beraber Düşünelim

Yetişkin ego-durumu ERİC BERNE tarafından kişinin “mantıklı” ve “sağduyulu” yanı olarak tanımlanmıştır.

Her bir benliğe ilişkin bazı sözcük, ses tonu ve beden dillerine ilişkin örnekleri bir tablo üzerinde şu şekilde gösterebiliriz
Her bir benliğe ilişkin bazı sözcük, ses tonu ve beden dillerine ilişkin örnekleri bir tablo üzerinde şu şekilde gösterebiliriz

İletişimde Davranış Biçimleri

İnsanlar ilişkilerinde genellikle 3 temel yaklaşımdan birini benimserler;

  • Saldırgan Davranış Biçimi
  • Çekingen Davranış Biçimi
  • Güvenli Davranış Biçimi

Saldırgan Davranış;

Saldırganlık, doğuştan beraberimizde getirdiğimiz bir içgüdümüzdür. İnsanoğlu içgüdüsel olarak saldırganlığa sahiptir.Saldırgan kişi, bireylerarası iletişimde genellikle iletişim kurarken gönderdiği mesajlarla “sen önemli değilsin, önemli olan benim” mesajını vermeye çalışmaktadır. Hiç düşünmeden başkalarını kırarak kendisini hâkli çıkarmaya çalışır.

Çekingen Davranış;

Çekingen kişiler, duygu ve düşüncelerini ifade etmede zorlanırlar. Benlik saygıları düşüktür. Sürekli bir kaygı ve endişe içindedirler. Kendi içlerinde suçluluk ve öfke duygusu yaşarlar. Çekingen kişi iletişimlerinde gönderdiği mesajlarla sürekli olarak karşısındaki kişiye “ben önemli değilim, sen önemlisin” mesajını verir. Kendisini inkâr eder. Duygularına karşı dürüst değildir. İstediği amaçlara ulaşamaz. Başkaları kendisi hakkında karar verir, buna sesini çıkartmaz. İletişim esnasında alçak ses tonunu kullanma temkinli olma, sorunlardan kaçma ve kendi duygularına önem vermeme eğilimindedir.

Güvenli (Atılgan) Davranış

Güven kişinin güç duygusundan kaynaklanır. Kendisine güvenen kişi başkasına da güvenir. Başkasına güvenmeyen kişi kendisine de güvenmez.

RELATED ARTICLES

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Most Popular

Recent Comments